Ökad försäljning av svensk vodka

Den globala försäljningen av Absolut Vodka ökade med fem procent för räkenskapsåret som sträcker sig från juli 2020 till juni 2021. 

Försäljningen av Absolut Vodka ökar med fem procent mellan juli 2020 till juni i år. Foto: Absolut Vodka

Tillväxten drevs delvis av återhämtningen i USA där försäljningen inom detaljhandeln var fortsatt stark under hela pandemin följt av förbättrad försäljning i barer och restauranger när de successivt öppnades igen under 2021. Även på marknader som Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Polen har konsumenternas efterfrågan varit fortsatt hög vilket drivit god tillväxt. 

Pernod Ricard, världens näst största vin- och spritproducent och moderbolag till The Absolut Company, ökade försäljningen med tio procent till 8 824 miljoner euro för räkenskapsåret 2020/2021 (juli -juni). 

Vinsten justerad för jämförelsestörande poster ökade med 18 procent till 2 423 miljoner euro. 

Absolut Vodka har som mål att ha fossilfri produktion år 2025. Det slutliga målet är sedan att tillverka en koldioxidneutral produkt år 2030, inklusive led som förpackning och jordbruk.

– Ett steg i denna riktning som jag är särskilt nöjd med är att vi under året lyckades uppnå mer än 50 procent återvunnet klart glas i våra flaskor före vår tidsfrist 2025, detta tack vare ett bra samarbete med Ardagh Group i Limmared, säger Stéphanie Durroux, ordförande och vd, The Absolut Company, i ett pressmeddelande.

Jordbruksaktuellt

 

Artikeln publicerades fredag den 17 september 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste