”När man är i butiker och pratar med kunder, då ångrar man inte det här en sekund”

I år är det fem år sedan Roslagsmjölk startades. Ett lokalt initiativ om att skapa mejeriprodukter från trakten. En av gårdarna som varit med sedan starten är Hilariusgården på Väddö. I maj gick de in med all mjölk i företaget.

 

I november 2016 började produktionen av Roslagsmjölks mejeriprodukter. En av gårdarna som hoppade på direkt var Hilariusgården som drivs av Fredrik Reinsson och Emma Igelström. I maj slutade de att leverera mjölk till Arla och har nu helhjärtat gått in i Roslagsmjölk.  Foto: Carolina Wahlberg


Fredrik Reinsson och Emma Igelström driver Hilariusgården som ligger i Senneby på Väddö i Roslagen. 

Från start har mjölken från gården delats mellan Arla och Roslagsmjölk. Men 1 maj i år tog de steget ut från Arla. Och som ekomjölksproducenter finns ingen återvändo. 

– Det tar ett år att träda ur Arla. När vi tog det här beslutet så såg det jättebra ut men frågan var om det skulle det hålla i sig? Nu ser det fortfarande bra ut, men vi visste inte, säger Emma som menar att det här ändå alltid varit målet. 

– Det är jättetryggt med Arla. Men det kommer alltid vara så att man känner att man precis kommer överleva. Här känns det i alla fall som att om vi kan ligga på en stabil ekonomisk nivå, och förhoppningsvis undvika de allra djupaste dalarna, säger Fredrik Reinsson. 

I Roslagsmjölk ingår i dagsläget fyra mjölkgårdar som alla ligger i Roslagen. Förutom Hilariusgården är det också familjen Åkesson i Barkö som levererar allt till varumärket. Resterande två gårdar har delad leverans till Arla. I och med att korna på Hilariusgården nu levererar all mjölk till Roslagsmjölk står gården för 40 procent av mjölkråvaran i Roslagsmjölks produkter. 

Per ”Blomman” Blomlöv är försäljningsansvarig och jobbar hårt för att Roslagsmjölk ska komma med i lokala upphandlingar och att öka försäljningen mot caféer och restauranger. 
– Jag är övertygad om att Roslags­mjölk om några år kommer att ha ett större sortiment och fler gårdar, säger Blomman. 

Se om sitt hus

Allt började våren 2015 när Fredrik blev inbjuden till ett möte om Roslagsmjölk. Sune Hansson, mannen bakom idéen, registrerade varumärket Roslagsmjölk flera år innan någon skred till verket. Men ett mjölkpris som låg i botten och ett gäng entusiastiska lantbrukare som ville se om sina hus gjorde att man började jobba för att drömmen om mejeriprodukter från Roslagen skulle bli verklighet. 

– Men det höll på att spricka för att vi inte hittade något mejeri. Vi åkte till Falköping och vi kontaktade till och med Arla i Kallhäll. Vi kollade även på lokaler för att bygga någonting själva, säger Fredrik.

Räddningen kom när Arla gick in på Åland och tog över tre miljoner liter, vilket skapade en öppning på mejeriet som drivs av Ålands Central Andelslag, ÅCA, att ta emot mjölk från Roslagen.

Emma berättar att det i början var en del kunder som ifrågasatte att mjölken skulle processas på Åland. Främst kunder som inte var från trakten. 

– Men vi sa att om vi klättrar upp på ladugårdstaket så ser vi Åland. Det är det närmsta mejeriet som vi har, säger hon. 

Roslagen och Åland har alltid haft ett nära samarbete. 

– Vår foderrådgivare jobbar lika mycket på Åland, samma med klövverkaren och ekonomirådgivaren, säger Fredrik. 

Varför ville ni gå med?

– Det stod mellan att vara kvar på Arla och sannolikt behöva lägga ner vår mjölkproduktion, eller att chansa och kanske lyckas med Roslagsmjölk. Det kändes som att vi hade 50 procent större chans att klara oss med Roslagsmjölk än med Arla, säger Fredrik.

Men det har inte varit helt lätt alla gånger medger Fredrik.

– I början gick det väldigt bra. Vi fick mycket publicitet och gratisreklam. Sen var det inte så roligt att skriva om Roslagsmjölk längre och vi hade ingen direkt budget för reklam, så då blev vi lite bortglömda, säger han och fortsätter:

– Det var rätt tufft och vi höll på att lägga ner. Men det var tack vare Arla som vi inte la ner. De hade så lång väntetid för att komma tillbaka som hel-leverantör igen. Så då hann vi få ihop det igen.
 

Roslagsmjölk säljer 1,5 miljoner liter mjölk totalt sett, och omsätter ungefär 22 miljoner per år. I produktportföljen finns två sorters yoghurt, en fil, grädde, lättmjölk, mellanmjölk, standardmjölk och lantmjölk. Mellanmjölken är storsäljaren.

Udda fågel

För drygt 2,5 år sedan anställdes Per ”Blomman” Blomlöv som försäljningsansvarig, och sedan dess har företaget fått ett uppsving igen. Men det är fortsatt utmanande att driva ett litet mejeriföretag. 

– Mejerier är byggda för jättevolymer och jätteserier. Så det är inte lätt att vara en udda fågel. Nu säljer vi 1,5 miljon liter om året. På tre år har vi ungefär dubblat vår volym, säger Blomman, men menar att det fortfarande är lite om man jämför med vad Arlas mejeri i Kallhäll gör på en förmiddag. 

– Och ändå är vi för stora för att vi skulle ha ett gårdsmejeri, säger Emma. 

En stor utmaning är årsvariationen. Roslagen är ett semesterparadis för många stockholmare. Och när de kommer till sina sommarstugor vill många köpa de lokala mejeriprodukterna.  

– Men damerna producerar lite mindre på sommaren när vi säljer som mest, och sedan producerar damerna lite mer när vi säljer mindre, säger Blomman.

Ett stort mål är därför att öka försäljningen av produkterna efter sommaren och i Stockholms­området. 
 

En anledning till att man valt att korsa in jersey är att stallet från 2000 inte räcker till.
– Trots att vi aktivt valt tjurar som ska ge ganska små djur så går hela aveln mot att det ska vara stora djur. Den platsen finns inte i ett 20 år gammalt stall, säger Emma Igelström om gårdens val av att korsa in amerikansk jersey i den befintliga holsteinbesättningen.

Populärt med lokalt

Roslagsmjölk finns i dag i 70–75 butiker, lite varierande över året. Upptagningsområdet är i princip hela Stockholms län och Roslagen. 

– Kvantum i Sickla är vår tredje största kund. En affär som ligger långt härifrån. Så det är jäkligt roligt, säger Blomman. 

Men det är i Roslagen som de är allra störst och de finns i princip på alla Ica och Coop där. Att det finns ett sug efter lokalproducerat är säkert. Marknadsföringen sker i dag främst genom sociala medier och genom att dema i butik. 

– När man är i butiker och pratar med kunder, då ångrar man inte det här en sekund. Det är jätte­roligt. Eller om man går i butiken och kollar i kundkorgarna vad folk handlar, säger Fredrik.

– Ja, jag blir så stolt. Det är jätteroligt, säger Emma. 

– Kunderna älskar att träffa våra bönder, och de vill inget hellre än att de ska komma ut och presentera sina varor. Men det har vi inte kunnat göra nu i pandemin, berättar Blomman som hoppas att det snart ska kunna komma i gång igen.  

Exponeringen i affären är väldigt viktig. Om mjölken är placerad i rullvagn i stället för på en hylla ger det resultat på försäljningen menar Blomman.

–  På Ica Väddö och Ica Flygfyren i Norrtälje har vi verkligen fått den chansen, där är vi största mjölken, säger Fredrik. 

Nummer ett på gården framöver är att jobba för att få ner foderkostnaderna och se över proteininköpen, kanske börja odla eget protein. En fördel med jersey är att de är bättre på att omvandla foder. 
– De är 20 procent mer fodereffektiva, säger Fredrik. 

Möjlighet att växa

Förutom att finnas i butiker börjar produkterna nu även dyka upp alltmer på caféer och restauranger. 

– Det som är extra roligt är att det har skett nu under corona. När mejerier i Europa går omkull för att restaurangerna har försvunnit som kunder, då ökar vi på den biten och det är jättekul, säger Fredrik. 

Inom denna genre finns det enligt Blomman en stor möjlighet att växa. Och även när det gäller produktutveckling.

– Flera av våra kunder frågar ofta om crème fraiche, smör eller nya smaker på yoghurt. Det är inte så att det inte skulle gå att avsätta mer produkter. Det handlar snarare om hur vi ska hitta lösningarna för att kunna ta det där steget på ett betryggande sätt och inte bara ta en stor risk och förlora fem miljoner de kommande fem åren. Vi måste få en balans i det vi håller på med, säger Blomman.
 

Emma började som anställd 2004, men sedan 2017 är hon delägare.
– Det finns de som verkligen vill driva en gård, men inte har någon att ta över. Som jag, berättar hon och fortsätter:
– Men nu har vi löst det genom ett kompanjonsavtal. Vi är delägare i driften och arrenderar gården tillsammans av Fredriks föräldrar. 

Mindre eko

Intresset för ekologiskt har på sista tiden i stort backat, men intresset för lokalproducerat är fortsatt stort. 

Alla produkter i Roslagsmjölk är Krav-märkta. I Roslagen väger lokalproducerat tyngst, medan det på vissa platser i Stockholm är viktigare med Krav-märket, menar Blomman.

– Jag tror att antalet ekogårdar i Sverige kommer minska. Men vi kommer vara kvar, och det kommer att behövas mer ekomjölk. Så det kommer att finnas en begynnande marknad för oss att sälja på för att täcka behovet i stället. Så då vänder vi på det. Det blir lite chicken­race vem som är kvar längst, säger Blomman. 

Hur ser ni på framtiden här på gården?

– Även om Blomman kanske önskar att vi skulle skaffa fler kor, så är vi rätt nöjda. Vi skulle i stället vilja effektivisera, säger Fredrik. 

– Ni har ju ökat med nytt inhämtningsrekord i juli månad när ni passerade 100 000 liter, det var roligt, säger Blomman. 

– Ja vi har ökat avkastningen för varje år som gått. Däremot kanske vi inte kommer att öka supermycket i liter nu. Vi korsar in amerikansk jersey sedan fyra år tillbaka. Korna som vi har håller på att växa ur ladugården, säger Emma. 

Hon hoppas att jerseykorsningarna i stället ska ge mjölk med bättre halter och mer fett. Vilket blir positivt för mejeriprodukterna. 

Både Emma och Fredrik är riktigt nöjda med de nya korsningsdjuren.  

– Det är lättare djur som orkar gå ut och beta, de rör sig på ett annat sätt. Det är sällan vi behöver fösa någon av våra jerseykor. Vi har 35 stycken som mjölkar nu. De springer in i roboten, de är jäkligt pigga, glada och påhittiga, säger Emma. 

Målet är inte en renrasig besättning. 

– Vi gillar våra holsteindamer, så vi vill gärna ha kvar de generna fast i ett mindre format. Därför korsar vi in. Och vi vill inte slakta ut bra kor, det får ta den tid det tar, säger Emma.

 

Hilariusgården

Var: Senneby, Väddö, Roslagen.

Vem: Fredrik Reinsson och Emma Igelström som driver företaget som kompanjoner.

Vad: Ekologisk mjölkproduktion, är en av fyra gårdar som levererar mjölk till Roslagsmjölk.

Antal djur: 125 årskor och 250 djur totalt. Djuren mjölkas med hjälp av två Lelyrobotar som sattes in för tio år sedan. 

Areal: 280 hektar åker och beten.

Odlar: Vall och vete som slås som helsäd.

 

Hösten 2016, inför övertagandet från Fredriks föräldrar, byggde de ut djurstallet för att det skulle bli mer rationellt och enklare att sköta. I och med utbygget kunde de få in alla ungdjur under samma tak tillsammans med korna. Småkalvarna går i ladugården bredvid.

 

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades söndag den 19 september 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste