”Det är frustrerande stölder”

I mitten av september drabbades ett par gårdar söder om Kalmar av ett gäng fordonsstölder som misstänkts begåtts av internationella ligor. Torbjörn Karlsson på Länsförsäkringar Kalmar berättar hur man arbetar med problemen med stölder. 

 

– För våra kunder är det ett jätteproblem! De är jättefrustrerade över det här. Man känner en otrygghet, man känner sig kränkt och man tappar i sin produktion, säger Torbjörn Karlsson, försäljningschef lantbruk hos Länsförsäkringar i Kalmar län och på Öland. Foto: Phia Bergdahl

– Det är väldigt intensivt när inbrotten sker. Det brukar vara under några dygn. Men när man upptäcker det och börjar flagga för det så är det ofta över tyvärr. Det kan vara svårt att förebygga den här typen av skador. Även om vi gör utskick till våra kunder så fort vi ser en tendens att det börjar ske, säger Torbjörn Karlsson, försäljningschef lantbruk på Länsförsäkringar Kalmar, och fortsätter:

– Det är frustrerande stölder för lantbrukarna. Det handlar om stora investeringar och ofta nyinköpta maskiner, som kort efter leverans blir stulna. För det första blir man kränkt, att någon har varit och tagit i ens grejer. Sedan skapar det en otrygghet och så är det frustrerande att ha investerat i något man inte längre kan använda. Något man investerat i just för att man är i behov av det. Det skapar ett inkomstbortfall. 

Torbjörn berättar hur det går till när de får in ett ärende om stöld av tyngre fordon. 

– Då pratar vi med Larmtjänst som hjälper oss att göra en efterlysning på fordonet. De i sin tur pratar med Tullverket som kan gå ut internationellt med en efterlysning. Det måste gå fort, så att vi kan få ett stopp om grejerna är på väg ut ur landet, säger Torbjörn.

Nya regler

Sedan den 1 augusti gäller nya regler, vilket ger Tullverket befogenheter att stoppa och hålla kvar misstänkta personer och misstänkt stöldgods i form av bland annat maskiner, fordon och verktyg vid gränsen. Något som inte var tillåtet på samma sätt tidigare. 

Detta är något som Torbjörn Karlsson och Länsförsäkringar ser mycket positivt på. Han nämner också liknande lyckade insatser som gjorts i Finland. 

– De har också fått långtgående befogenheter att titta på transporterna som går ut ur landet. Sedan det gick igenom har man sett en klar minskning av den typen av stölder, säger han. 

I samband med stölder så kopplas även två utredare in, som samverkar en del med polisen. 

– Det kan röra både privata inbrott och större stölder. De samarbetar med polisen, larmtjänst med fler och försöker göra vad de kan så snabbt det går. 

Spåra fordon

Även om många saker försvinner spårlöst händer det att fordon återfinns. 

– Det har varit den typen av fordon som har haft spårsändare på sig. Som inte tjuvarna vetat om att det funnits, säger Torbjörn. 

 Det finns inget krav på spårningsutrustning i försäkringen. 

– Men det är alltid bra både för oss och för kunden om det finns. Det hjälper oss att eventuellt kunna hitta fordonen igen. 

Även om Länsförsäkringar gör vad de kan för att hjälpa till i hela processen när något blivit stulet verkar de främst som försäkringsbolag. 

– Vårt största fokus när någonting händer är att hjälpa kunden med det som vi som försäkringsbolag kan göra, det vi har makt över. Det är svårt att ta en polisiär roll i de här fallen. Vi vill vara med och påverka så mycket vi kan för att göra en skillnad. Men initialt måste vi hjälpa kunden och ta hand om ersättningarna och kanske ersättningsfordon. Och sedan hjälpa kunden att få ut en ersättning så snabbt som det går, säger Torbjörn.  

Vad måste man göra för att man ska få ersättning vid stöld av maskin?

– Fordonet ska vara låst och helst förvaras inomhus. Så att det försvårar lite för tjuven. Men sedan vet vi att de som stjäl är oerhört skickliga. Man nästan förundras över hur de lyckas ta så stora maskiner och fordon obemärkt. Det är snudd på entreprenörer som gör de här jobben, de har blivit väldigt skickliga på det. 

Vad är ditt bästa tips för att göra det svårt för tjuvarna?

– Ha en regelbunden och god tillsyn på din egendom. Ta hjälp av grannar att hålla koll åt varandra. Ha det upplyst, för det gillar inte tjuvarna. 

På Länsförsäkringar Kalmar jobbar två skade­förebyggare, som åker ut till kunder och ger tips och råd angående säkerheten på gården. 

– De hjälper gärna till för varje gård ser olika ut och har olika förutsättningar. Det är en populär hjälp och de är ute på många gårdar. De tittar på hela gårdens säkerhet, allt från el till skalskydd, larm och växtskydd, berättar Torbjörn. 

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 20 oktober 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste