“Drivkraften i att vara lantbrukare tycker jag är livsstilen”

Årets andra vinnare av utmärkelsen Årets Nötköttsföretagare är Märtha och Pontus Norman som driver Ejmunds Gård på Gotland. De tog över gården 2016, och säljer bland annat kött från gårdens kvigor under eget varumärke.

 

– Drivkraften i att vara lantbrukare tycker jag är livsstilen. Vi bor fantastiskt fint och ingen dag är den andra lik. Vi får jobba med djuren och naturen, och se det förvaltas och förvandlas. Man får inte glömma att det är ett förvaltarskap man har som lantbrukare, säger Märtha Norman som tillsammans med sin man Pontus har utsetts till Årets Nötköttsföretagare. Foto: Karl Melander


– Det känns stort. Det är ju bland det största man kan få inom branschen. Så det är såklart jättekul, säger Märtha Norman.

På gården köper de in och föder upp drygt 900 köttrasdjur om året. Ungefär 40 procent av djuren de föder upp, enbart kvigor, säljs under det egna varumärket Ejmunds.

– Resten går in under Smak av Gotland. Men alla djuren slaktas i Visby, på Gotlands Slagteri.

Märtha berättar att de tidigare sålt allt under eget varumärke, men att man sett flera fördelar med att bara rikta in sig på kvigorna.

– När man alltid tar samma typ av raskorsningar, samma kön och slaktar vid ungefär samma vikt och samma ålder. Då får man en väldigt jämn detalj som framför allt restaurangerna uppskattar, säger Märtha och fortsätter:

– Sen har vi märkt att vi håller kvaliteten väldigt bra, och det är också värdefullt. För då vet folk vad de får när de köper vårt kött.

De säljer köttet till både restaurang och butik. Eftersom ungefär hälften av djuret blir färs, valde man tidigt att börja tillverka köttbullar och hamburgare som också säljs under det egna varumärket.

– Vi finns i kanske 50 butiker och 25 restauranger i Sverige, och tre i Riga. Flest restauranger som vi säljer till finns på Gotland, efter det Riga. Vi säljer till tre lyxkrogar där, då de har svårt att få tag i bra kött. I Stockholm är vi lite större på köttbullar och hamburgare i butik.

Vad är det bästa med att ha ett eget varumärke?

– Det är en stolthet såklart. Det är full spårbarhet på köttet, och vi vet och kan förmedla till kund hur djuren har haft det när de växt upp och vilket foder de ätit.

Fokuserat på gården

Märtha berättar att när hon och Pontus tog över valde de att fokusera mer på gården, och har då sålt lite mindre under det egna varumärket.

– För oss var det viktigt att vi fick koll på själva gården och uppfödningen. För du säljer på kvaliteten på köttet. Det är viktigt att vi köper in kalvar från bra gårdar, att de har bra stallmiljö så de håller sig friska och växer bra. Det är ju nummer ett, sen är det inte så svårt att sälja köttet om du har skött den biten bra.

De har även en gårdsbutik, med självbetjäning som är öppen sex dagar i veckan.

– Den har vi mest som ett skyltfönster, för folk tycker det är roligt att komma hit. Men de senaste åren har vi fått ett uppsving där, jag tror det är fler som vill köpa svenskt och handla på den lokala marknaden. Förr var det mest turister, men nu märker vi att det är mycket gotlänningar som handlar.

Planer på nytt stall

Planerna för framtiden är flera, på listan står bland annat solceller och ett nytt djurstall.

 – Vi byggde vårt senaste stall 2018, och vi märker att djuren håller sig friska och trivs bra där. Så vi funderar på att bygga ett till, säger Märtha och fortsätter:

– Men allting hänger ju på vad som händer på marknaden. Det är tufft för många nu med inflationen. Men jag hoppas vi har möjlighet att göra lite investeringar.

Isabella Odmark
Isabella Odmark
Tel: 019-16 61 49
E-post: isabella@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 03 december 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste