Förbättrat resultat och ökad omsättning
Kronfågels ägare, Scandi Standard, redovisar en ökad omsättning och kraftigt förbättrat rörelseresultat under årets första kvartal.
Nettoomsättningen blev 3 284 (2 793) miljoner kronor för första kvartalet 2023, motsvarande en ökning med 18 procent. I konstant valuta ökade nettoomsättningen med 14 procent.
Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 149 procent till 93 (37) miljoner kronor, motsvarande en marginal på 2,8 (1,3) procent.
– Kyckling är ett fantastiskt livsmedel och konsumtionen har ökat med 40 procent på våra marknader under de senaste tio åren, säger Jonas Tunestål, koncernchef Scandi Standard, i en skriftlig kommentar till kvartalsrapporten.
Scandi Standard konstaterar att de i början av 2023 mötte fortsatt ökade kostnader för foder och gas. Och att man i slutet på kvartalet såg en nedåtgående trend för vissa råvarupriser men att det ännu inte har haft någon positiv effekt på deras intjäning på grund av ledtider i värdekedjan.
– Vi följer noggrant den fortsatta utvecklingen och arbetar löpande med kostnadsanpassningar i leverantörsledet, konstaterar Jonas Tunestål.
Färdiglagade kycklingprodukter
Försäljningen av färdigtillagade kycklingprodukter i Danmark fortsätter att tynga koncernen.
Ready-to-eat (RTE) är koncernens mindre affärsområde medan ready-to- cook (RTC) med färsk eller fryst kyckling är det stora. På den danska marknaden är dock RTE och RTC jämnstora och den danska marknaden är där Scandi Standard säljer mest RTC.
RTC i Danmark gjorde ett resultat på – 46 miljoner kronor (-51) under första kvartalet.
– Från och med andra kvartalet 2023 kommer vi att inleda en omfattande anpassning av vårt produktsortiment utifrån nuvarande konsumentefterfrågan. Utöver det driver vi fortsatt flera besparingsinitiativ och vi har stort fokus på kultur, styrning och ledarskap, säger Jonas.