Lantmännen Maskin utrustar Swedavias flygplatser

Lantmännen Maskin och Swedavia har undertecknat ett avtal där bolaget förvärvar traktorer och redskap från Lantmännen Maskin för användning på sina flygplatser runt om i Sverige.

 

 Swedavia köper traktorer och redskap från Lantmännen Maskin för att använda på sina flygplatser. Två leveranser är planerade: en 2023 och en 2026. Foto: Mostphotos


Swedavia vill standardisera samtliga traktorer och redskap på sina flygplatser. Samtidigt vill de ha redskap som är kompatibla med traktorn och som kommer från samma leverantör, skriver Lantmännen maskin i ett pressmeddelande.

– Vi tror att Lantmännen Maskin kommer bli en bra partner för Swedavia eftersom de har välrenommerad serviceorganisation över hela landet och är på så sätt alltid nära Swedavias flygplatser, från Kiruna i norr till Malmö i söder, säger Stefan Andersson, som är Swedavias enhetschef   för Fordon.

Jordbruksaktuellt ställde några frågor till Stefan Andersson.

Vad gör underhåll på en flygplats annorlunda jämfört med andra platser?

– En flygplats har mycket höga krav på säkerhet och operativ tillgänglighet. Flygplatsdrift inkluderande underhållskrav för flygplatsers fordon regleras av en särskild EU förordning, säger Stefan.

 Vilka utmaningar kan uppstå när det gäller väg- och vinterunderhåll på flygplatser jämfört med andra områden?

– Att hålla en flygplats öppen i alla väder kräver kontinuerlig tillgång till personal, fordon och utrustningar. Att inte ha möjlighet att till exempel snöröja på grund av att kritiska fordon inte är i drift kan skapa förseningar i flygtrafiken eller i värsta fall tvinga ankommande flygplan att landa på en annan flygplats.

 Hur har ni anpassat traktorer och redskap för att möta de specifika kraven som uppstår vid flygplatsunderhåll?

– De är utrustade med flygplatsradio, flygplatsgodkända varningsljus samt har en gul färg som är kontrasterande mot miljön runt flygplatsen. De är också särskilt säkrade när det gäller risken för att lösa detaljer på fordonet ramlar av under drift. Alla påfyllningslock är till exempel säkrade med kedjor eller liknande. Delar som ramlar av ett fordon på en flygplats kan till exempel förorsaka punkteringar eller motorskador på flygplan.

Var valet av Lantmännen Maskin som leverantör ett självklart val, eller övervägde ni andra alternativ? Vilka faktorer vägde in i beslutet att samarbeta med dem?

– Swedavia är ett statligt ägt bolag där offentliga upphandlingar är ett krav, och därmed så har vi ingen möjlighet att välja en specifik leverantör. Dessa upphandlingar baseras på de krav som verksamheten ställer på ett fordon och dess funktion i verksamheten. Kraven är baserade på många faktorer både när det gäller fordonets specifikationer och underhållsbehov.

Två större inköp

Swedavia planerar att göra två större inköp: ett för levereras 2023 och ett för leverans 2026. Flygplatserna som kommer få traktorer och redskap levererat av Lantmännen Maskin i år är Östersund, Visby, Umeå, Göteborg och Malmö.

– Lantmännen Maskin har en pålitlig organisation som arbetar med miljö och kvalitet på ett bra sätt. Detta tillsammans med stabila och pålitliga leverantörer har varit en stor bidragande faktor till att vi kunde uppfylla Swedavias krav och önskemål vid den offentliga upphandlingen. Valtra med sin Unlimited-studio har varit till stor hjälp, kanske till och med avgörande, säger Roger Notting som är offentlig upphandlare på Lantmännen Maskin.

I avtalet ingår åtta kundanpassade Valtra Unlimited av modellen T215 Direct. Traktorerna kommer att köras på HVO, vilket går i linje med Swedavias krav på fossilfria drivmedel inom egen verksamhet.

Traktorerna kommer främst användas på flygplatsområden för att utföra olika arbetsuppgifter såsom gräsklippning av små och stora områden, flyttning av material, sandning och snöröjning.

– Tack vare Valtra Unlimited har vi möjlighet att leverera kundanpassade traktorer och Valtra har satsat extra mycket på att utveckla lösningar för speciella tillämpningar som till exempel flygplatsunderhåll. Därför har vi kunnat erbjuda Swedavia traktorer som matchar deras behov perfekt, säger Per Wretblad som är produktchef för Valtra på Lantmännen Maskin.

 

Ett urval av övriga redskap som ingår i avtalet är: 

  • Slagklippare från Kuhn 
  • Schaktvagn från K-vagnen 
  • Armklippare från Noremat 
  • Snöfräs från Duun 
  • Kättingröjare från Ilsbo by Tokvam 
  • Tallrikskultivator och vält från Väderstad 
  • Vikplog från Drivex 

 

Ausrine Öhrström
Ausrine Öhrström
Tel: 019-16 64 64
E-post: ausrine@ja.se

 

Artikeln publicerades söndag den 19 november 2023

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Proppen kanske inte var en så dum idé?

Krönika: Första gången jag fick höra ordet ”agronom” var när min mamma berättade att de hade ”proppar” som jobbade på gården. De utbildade sig alltså till agronomer och gjorde den obligatoriska ”proppen”. Jag har hört många olika historier genom hela min uppväxt om när dessa proppar bodde på gården och hade diverse olika idéer för sig. Men nu finns inte proppen längre och därmed har det lämnat ett tomrum, eller är det kanske en kunskapslucka? 

Kommentera