John Deere har skakat fram nya tröskor

John Deere presenterar nya T5 och T6 skakartröskorna som kommer i åtta modeller. De nya tröskorna kommer med förbättrad spannmålshantering och erbjuder en bekväm förarmiljö.

Grain Sensing-tekniken hjälper föraren att i realtid mäta vattenhalt, protein och stärkelse och kan kombineras med JD-Link för planering, övervakning och analys av skörden. Dessutom har hytten tio 12-volts- och USB-uttag för extra skärmar och mobila enheter. Foto: John Deere

Med åtta nya modeller kan kunderna, enligt John Deere, skräddarsy sina behov. T5 400 modellen har en motor på 305 hk. De övriga modellerna har utrustats med den nya 9-liters motorn JD9X med 348 till 466 hk.

JD9X-motorererna är utrustade med intelligent motorvarvtalsstyrning som optimerar bränsleeffektiviteten genom att minska motorvarvtalet under transport och i situationer som korsningar och trafiksignaler. Dessutom är samtliga motorer i linje med kraven enligt emissionsstandarderna i miljösteg V.

– Introduktionen av de nya T5- och T6-tröskorna markerar en kraftfull utveckling av skördeteknik för skakartröskor, säger Jonathan Edwards, John Deeres produktchef för Europa i ett pressmeddelande och tillägger:

– De kommer att ge lantbrukare verktygen de behöver för att förbättra produktiviteten och effektiviteten på fältet.

T5 tröskorna har en tankvolym på 11 500 liter. Foto: John Deere

Bättre spannmålshantering

De nya tröskorna har förbättrad spannmålshantering med tankvolymer på upp till 13 500 liter för T6 (+ 23%) och 11 500 liter för T5 (+ 15%). Inmatningshuset har samma bredd som resten av materialflödeskanalen (1,67 m på sexskakarmodellerna), vilket innebär att det inte finns några flödesbegränsningar.

Föraren kan dra nytta av justerbara utloppsrör som ger bättre kontroll över tömningen, och med en tömningshastighet på upp till 150 liter/sekund kan tio ton tömmas på 90 sekunder. Dessutom finns alternativ för sidolutskompensering, som standard upp till 7 procent, med tillval som kompenserar upp till 14 procent, och HillMaster™-teknik som kompenserar upp till 22 procent.

God förarmiljö

Förarkomforten har prioriterats med en rymlig hytt som känns igen från X9-tröskorna. Tillval som förarsätet ActiveSeat II och CommandPRO joysticken erbjuder ytterligare komfort och användarvänlighet. Tröskorna är också utrustade med avancerad teknik såsom StarFire™ 7500 mottagare, G5Plus CommandCenter™ monitor och JDLink™ för effektiv drift och datahantering. Och maskinsynkningen i tröskorna ger föraren kontroll över traktorns hastighet, riktning och position vid tömningar.

– Genom att kombinera dessa funktioner för precisionsteknik med JDLinkTM uppkoppling, som erbjuder smidig tvåvägskommunikation, och med John Deere Operations CenterTM, vår kraftfulla och heltäckande digitala lösning för lantbruksskötsel, möjliggör vi för kunden att planera, utföra, övervaka och analysera varje steg i skördearbetet, säger Alexander Schnöder, produktspecialist på T5- och T6-tröskorna.

Ausrine Öhrström
Ausrine Öhrström
Tel: 019-16 64 64
E-post: ausrine@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 07 juni 2024

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Proppen kanske inte var en så dum idé?

Krönika: Första gången jag fick höra ordet ”agronom” var när min mamma berättade att de hade ”proppar” som jobbade på gården. De utbildade sig alltså till agronomer och gjorde den obligatoriska ”proppen”. Jag har hört många olika historier genom hela min uppväxt om när dessa proppar bodde på gården och hade diverse olika idéer för sig. Men nu finns inte proppen längre och därmed har det lämnat ett tomrum, eller är det kanske en kunskapslucka? 

Kommentera