Väderstad vill öka andelen kvinnor i företaget
Väderstad AB har satt upp ambitiösa mål för att öka andelen kvinnliga chefer och medarbetare till 30 procent senast år 2030.
Christina Stark, dotter till Rune och Siw Stark som startade Väderstad 1962, delar med sig av tankarna och strategierna bakom detta initiativ. Christina är dels delägare i företaget och har själv arbetat inom ledande positioner.
– Det är ju så att i alla företag och alla grupper, så är det bästa som finns när vi är en mix av män och kvinnor. För tillsammans jobbar vi mycket bättre och då kan vi dra nytta av alla våra olika egenskaper, säger Christina Stark.
Hon påpekar att jordbruket och industrin traditionellt sett är mansdominerade branscher, vilket gör det svårare att attrahera kvinnlig arbetskraft, både när det gäller chefer och produktionspersonal.
– Idag har vi faktiskt 18 procent kvinnliga medarbetare, vilket är jättebra. Men vi vill höja den siffran.
Christina förklarar vidare vikten av att sätta upp konkreta mål för att driva förändring.
– Om man inte sätter upp mål och aktivt jobbar med det, då händer det inte. Därför har vi bestämt oss att sätta upp målet att med att locka fler kvinnor i företaget.
Strategier för att nå ut till kvinnor
Väderstad har utvecklat flera strategier för att attrahera fler kvinnor till företaget.
– När vi går ut och rekryterar så funderar vi på hur vi når ut till kvinnor, hur vi skriver och adresserar annonser för att också tjejer ska bli intresserade, säger Christina.
Ett sätt för företaget att attrahera fler kvinnor är att vara aktiva på universitet och uppmuntra och inspirera fler kvinnliga ingenjörer att söka sig till företaget.
– Vi jobbar också aktivt med att behålla de tjejer som jobbar inom företaget. Vi ställer då frågan ”vad kan vi göra för att hjälpa dig i din karriär?”
En stark familjebakgrund
– Jag brukar nämna att vi är fyra syskon som har drivit det här företaget, och många frågar oss hur vi har kunnat jobba tillsammans i alla dessa år. En av hemligheterna är att vi arbetat med gemensamma mål.
Hon beskriver också hur hennes pappa var en innovatör och uppfinnare medan hennes mamma skötte företagets ekonomi och administration.
– Min pappa var duktig på att skapa jordbruksmaskiner, men han var inte lika bra på att skriva fakturor eller sköta bokföringen. Den delen tog min mamma hand om från allra första början.
Christina understryker vikten av att alla roller är lika viktiga för företagets framgång.
– Det här är ett exempel på hur alla människor behövs för att skapa en helhet. Hennes del i det här var minst lika viktig som vår pappas.
Framtida mål och tro på framgång
När det gäller att uppnå målet till 2030 är Christina optimistisk.
– Absolut, det finns ju massor av kvinnor där ute. Så det kan ju inte vara ett problem. Hälften av mänskligheten är ju tjejer. Så det är klart att det är möjligt!
Hon betonar att företaget måste vara en attraktiv arbetsgivare för både kvinnor och män.
– Den bästa personen ska såklart ha jobbet. Men vi behöver också vara en bra arbetsgivare så att alla känner sig välkomna här, behövda och får möjlighet att göra karriär.
Med en stark vision och tydliga mål ser Väderstad fram emot en framtid där mångfald bland anställda bidrar till företagets fortsatta framgång och innovation.