Dataspel ska öka elevers kunskap om matens miljöpåverkan

Elevers kunskap om matens miljöpåverkan är låg. Därför lanserar nu forskare vid SLU ett dataspel som ska öka deras kunskaper.

 För att ta fram KliMATspelet har forskarna från SLU tagit hjälp av lärare för att det ska passa skolans kursplaner. Logga: SLU

I en undersökning utförd av Energifabriken på uppdrag av forskare på SLU anser över 40 procent av de tillfrågade lärarna att elevernas i högstadiet och gymnasiet har låg kunskap om matens påverkan på klimat och miljö. Och med hjälp av ett nytt dataspel vill forskarna nu öka elevernas kunskaper kring detta.

I studien anser lärarna att elevernas kunskap om mat- och miljöfrågor inte utvecklats nämnvärt sedan den tidigare undersökningen från 2020. Många lärare tar upp relaterade frågor i sin undervisning och de upplever att deras egna kunskaper stärkts i dessa frågor.

– Mat är en del av elevernas vardag och ger en bra ingång till de stora frågorna om självförsörjningsgrad, klimat och biologisk mångfald, säger Christina Lundström, forskare vid SLU och projektledare för KliMATspelet.

Balansen mellan produktion och konsumtion

KLiMATspelet som det heter kommer finnas tillgängligt från den 26:e september och materialet baseras på aktuell forskning och är utvecklat av forskare på SLU, med hjälp av lärare för att säkerställa kopplingen till skolans kursplaner. Spelet är kostnadsfritt och handlar om att balansera produktion och konsumtion av livsmedel så att målen för svensk självförsörjningsgrad samt påverkan på klimat och biologiska mångfald kan nås.

Spelet handlar om att balansera produktion och konsumtion av livsmedel så att målen för svensk självförsörjningsgrad samt påverkan på klimat och biologiska mångfald kan nås. Bild: SLU

– Digitala spel kan vara effektiva verktyg för upplevelsebaserad inlärning och kan komplettera den traditionella undervisningen. Idag har endast var fjärde lärare provat digitala spel i undervisningen, så det finns potential att öka. Vår undersökning visar att ämneslärarna menar att det behövs tillförlitliga kunskapskällor och vi ser också att 75 procent av lärarna visar ett stort intresse för att använda spelet, säger Christina och fortsätter:

– Det unika med spelet är att vi tar upp flera viktiga samhällsmål och konflikter mellan dem. Spelet ska ge ungdomar kompetens att hantera komplexa frågor som är avgörande för framtiden. Här får eleverna utmaningen att själva undersöka vad som krävs för att producera den mat vi behöver i Sverige, avslutar Christina Lundström.

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 073-632 89 97
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades måndag den 16 september 2024

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste