Traktorförsäljningen i norr går åt rätt håll
Peter Nilsson har arbetat som säljare på Boströms Traktor och Maskin AB i Bjästa i snart två år. Det är en deltidsroll som han kombinerar med sitt arbete hemma på gården.
Peter bedömer den nuvarande marknadssituationen för traktorförsäljning i Sverige som utmanande. Sverige har haft några tuffa år med hög inflation, höga räntor och osäkerhet i världen, vilket har påverkat nyförsäljningen.
– Många har avvaktat med köp, särskilt i fjol. Men jag tycker att 2024 ändå har varit ett bra säljår hittills, mycket tack vare CNH:s fina räntekampanjer som kunderna har uppskattat. Både Case IH och New Holland ökar sin försäljning mest i Sverige i år, berättar Peter.
Hur har detta påverkat er försäljning?
– Det går åt rätt håll i år. Investeringsbehovet finns, och vi har haft möjlighet att leverera ut några traktorer.
Vilka specifika modeller efterfrågas mest hos er?
– Efterfrågan är ganska bred. Det finns ett stort intresse för mindre traktorer i 65–75 hk-klassen, samt för de större modellerna som Puma och T7 runt 200–250 hästar.
Vad driver denna efterfrågan?
– Vi har en bred kundkrets som inkluderar allt från de som behöver en mindre snöskottare till torpet, till större gårdar som behöver en ny trotjänare framför balpressen. Prismässigt ligger CNH produkter bra till, och de har ett gott rykte, vilket ökar intresset.
Har du själv en favorittraktor av de ni säljer?
– Ja, jag gillar de nya modellerna av både Case IH och New Holland, särskilt Puma 260 och T7.300.
Varför just dessa modeller?
– Det är stora traktorer på 300 hk i ett kompakt format med en ny, tyst och rymlig hytt, vilket gör att de verkligen sticker ut.
Har du märkt ett förändrat köpmönster bland kunder, eller något annat som sticker ut?
– Jag har inte märkt så mycket förändring, men efterfrågan på begagnade traktorer har ökat en del sedan tidigare år. Samtidigt finns det ett stort intresse för att investera i nytt, både traktorer och redskap, idag.
För Peter, som alltid haft ett stort intresse för lantbruket, har det fungerat bra att kombinera säljrollen med att driva gården med köttdjuren hemma. Även om det stundtals blir mycket att göra på båda ställena.
– Gården är ekologiskt certifierad och vi har omkring 70 dikor. Vi arbetar för att övergå till renrasiga Limousin och föder upp kalvar. Vi har 70 hektar bete och 100 hektar vall, och vi har nyligen börjat så spannmål, vilket vi planerar att öka successivt, avslutar Peter.